6 spørgsmål, der melder sig, når du skal hyre rengøringshjælp

Af Kevin - 30 Nov 2022

Det er ikke medarbejdernes ansvar at gøre rent på arbejdspladsen. Selvfølgelig kan og bør alle rydde op og gøre rent efter sig selv, f.eks. sætte tallerkner og kopper i opvaskemaskinen i stedet for at lade det stå i vasken. Der vil dog altid være behov for udefrakommende hjælp, når kontoret skal holdes rent. Der er dog nogle spørgsmål, du skal have afklaret, inden du anskaffer dig rengøringshjælp til arbejdspladsen.

Hvad koster det?

Nogle rengøringsfirmaer tager sig betalt pr. time, imens andre tilbyder en fast pris for hele opgaven. Det er altså i sidste ende dit budget, der sætter grænsen for, hvor ofte og med hvilket fokus, rengøringsopgaverne kan gennemføres. I første omgang bør du derfor tage et kig på, hvad du er villig til og har mulighed for at betale for rengøring og så prioritere pengene dér, hvor det giver mest mening for dig – og naturligvis indeklimaet på kontoret.

Hvor ofte skal der gøres rent?

Der findes ikke som sådan et rigtigt eller forkert interval for rengøring. Vi er alle forskellige og har forskellige behov for, hvor rent det skal være. Der er dog tale om en arbejdsplads, hvor rengøringen spiller en stor rolle for indeklimaet, så det må hvert fald ikke være mindre end én gang om ugen. Det er dog vigtigt, at du laver en klar aftale om, hvor ofte rengøringsfirmaet skal komme og hvilke dage, der skal gøres rent. Det er selvfølgelig også bedst at rengøringen placeres uden for virksomhedens arbejdstid, både så medarbejderne ikke bliver distraheret, men også så rengøringshjælpen kan komme ordentligt til over alt.

Hvad forventer du af din rengøringshjælp?

Der skal en forventningsafstemning til, hvis du ønsker et godt samarbejde og et godt resultat. Det bedste du kan gøre, er derfor at skrive alt ned, så der undgås tvivl. Det er en god idé at tage rengøringshjælpen med en tur rundt i virksomheden og vise de ting, du gerne vil have gjort – og så skal du gøre klart for rengøringshjælpen, hvad det for dig vil sige at have en ren arbejdsplads.

Stiller du rengøringsmidler og -artikler til rådighed?

Du skal overveje, om rengøringshjælpen selv skal have alt med eller om han/hun skal bruge det, du har. Hvis det er dit, som skal anvendes, så er det vigtigt, at du laver klare aftaler om, hvor og hvordan midlerne og artiklerne skal efterlades efter brug, f.eks. hvor våde klude skal hænges til tørre osv.

Hvordan får rengøringshjælpen adgang til arbejdspladsen?

Det er meget vigtigt at der bliver lavet en klar aftale om, hvordan personen kommer ind på arbejdspladsen, især fordi rengøringen jo som oftest vil ske, når kontoret er tomt. Hvis du har en ekstranøgle, kan det være en idé at lade rengøringshjælpen få denne nøgle – eller også kan du lægge nøglen et sted, hvor kun rengøringshjælpen kender til det. Det skal aldrig være et problem for rengøringshjælpen at komme ind og gøre rent, når det er aftalt.

Hvilke specielle forhold er der?

Der kan være dele af din rengøring, som ikke skal gøres hver gang. Måske kan der nøjes med kun at blive vasket gulv hver anden uge, eller måske er køkkenet blevet brugt ekstra meget og har brug for en kærlig hånd. Det er vigtigt at du afklarer dette med rengøringshjælpen i god tid, så I er på samme side om, hvad der skal laves.

Er du klar til at hyre rengøringshjælp til din virksomhed? Vi kan anbefale at du allierer dig med DLO Rengøringsservice, som tilbyder erhvervsrengøring i Kolding og omegn.