22. december 2021

Få en god nats søvn og optimér dit velbefindende

En god nats søvn er helt igennem afgørende for dit velbefindende. Alligevel er der rigtig mange, der glemmer at prioritere nattesøvnen. Er du en af dem, der til tider glemmer, hvor vigtigt det er med en god nattesøvn, og er du træt af de gener, det kan medføre? Så kan du med fordel læse med videre. Her får du nemlig et par gode råd til at øge dine chancer for en god nats søvn.

Undgå at bruge din mobiltelefon lige inden sengetid

Din mobiltelefon samt andet elektronik såsom TV, det udsender en form for blåt lys, som er med til at vække din hjerne op. Det vil sige, at hvis du bruger din mobiltelefon lige inden, at du skal til at sove, så kan du have sværere ved at falde i søvn, fordi dette særlige lys fortæller din hjerne, at den ikke skal sove endnu.

Finder du det ofte svært at falde i søvn om aftenen, og bruger du din telefon lige inden sengetid, så kan du prøve at undgå din mobiltelefon i en times tid inden sengetid.

Køb en ny seng

En ny seng kan være løsningen, hvis du ikke sover særlig godt om natten. Din seng har nemlig stor indflydelse på din nattesøvn. Sover du for eksempel på en seng, der er alt for hård eller blød til din krop, så kan det bevirke, at du får spændinger i ryg og nakke, samt at du generelt sover ustabilt. Køb af ny seng skal du derfor se som en investering, der kommer dig og dit velbefindende til gode.

Sørg for at sove et tilstrækkeligt antal timer

Nogle har brug for seks timers søvn, andre har brug for otte. Det er meget forskelligt fra person til person. Det vigtigste er, at du stiler efter dét antal timer, som får dig til at vågne op veludhvilet.