Annonce

Sponseret indlæg

8. marts 2021

Fakta om proteiner

Alle mennesker har brug for at spise proteiner. Men jo ældre du bliver, jo flere proteiner har du brug for. Årsagen til det, er at når man bliver ældre, bliver kroppen mindre god til at bruge proteinet til at opbygge muskler og vedligeholde dem. Proteinet er med til at beskytte dine muskler, og desuden styrke din hud, forbedrer kroppens forsvar mod sygedomme mm.

Hvor meget protein har man brug for? 
Den daglige anbefaling af proteiner for voksne er 0,6 gram pr kilovægt. For at få proteiner er der nogle bestemte fødevarer du kan spise.  Du kan for eksempel spise kylling, grædt yoghurt, jordnøddesmør, tørrede linser, mandler, hvide bønner, tørrede kikærter, fisk, valnødder, havregryn, æg og meget mere.

Kylling og æg 
Kylling og æg er noget af det mest oplagte man kan spise når man har brug for proteiner. Sportsmænd og folk der dyrker fitness, lever nærmest af retter med kylling og æg.  Kylling er en mager kødtype, som er nem at få fat på, nem at tilberede og så er det billigt. Æg er også godt, da det også indeholder masser af gode proteiner. Det kan spises som tilbehør til din mad, men også alene. Få mere inspiration til mad her.

Fisk og skaldyr 
Fisk er også en god og nem vej til proteiner. Fisk inderholder også sunde omega-3 fedtsyrer. Og især fede fisk som laks, er et godt valg. Hvis du ikke lige er til laks, så kan du også bruge tun, sardiner eller ørred. Ifølge Sundhedsstyrelsen anbefales det at du spiser fisk 2 gange om ugen.

Sojabønner
Soyabønner er endnu en god vej til proteiner. Især vegetarer er gode venner med sojabønner. En håndfuld sojabønner indeholder flere proteiner end en bøf. Du kan også anvende sojamælk, i stedet for almindelig komælk. Det indeholder også proteiner.

Bønner
Bønner er sunde, omend de er røde, sorte eller hvide. Det er gode og sunde kilder til fibre og så er de gode for hjertet.

Nødder og frø
Nødder, frø, og heriblandt fx. peanutbutter indeholder rigtig mange proteiner. Heri er det fx. mandler, valnødder, pistacienødder, som man også kan købe i supermarkeder. De kan også spises som snacks, eller man kan tilføje dem som mysli til sin morgenmad.

Rødt kød 
Kød er generelt gode kilder til proteiner. Især magre kødtyper som mørbrad kan anbefales. Dette er dog ikke noget for veganere, men der findes “bøffer” som alternativer, som er lavet på sojabønner, hvilket også giver gode proteiner. Der findes rigtig mange kostplaner, hvor man får den mængde proteiner og vitaminer, som kroppen har brug for på daglig basis.